Bloembollen deel 1 van de Westfriese Historische Reeks
Bloembollen Bloembollen  is de titel van het eerste boek in de nieuwe Westfriese Historische Reeks. Deze reeks wordt uitgegeven door het Westfries Genootschap en Uitgeverij Waanders....

Bloembollen

Bloembollen is de titel van het eerste boek in de nieuwe Westfriese Historische Reeks. Deze reeks wordt uitgegeven door het Westfries Genootschap en Uitgeverij Waanders. Het bollenboek beschrijft de ontwikkeling van de bloembollenteelt in oostelijk West-Friesland, van 1880 tot 1930. Dit gebeurt tegen de achtergrond van de algemene agrarische ontwikkeling over die periode.
Deze uitgave gaat niet alleen over de teelt, maar ook over de handel en de veilingen, de tentoonstellingen en onderwijs en voorlichting. Bijzonder was de vondst van een levens- en bedrijfsbeschrijving van een bloembollenbedrijf in Bovenkarspel over de onderzochte periode.

Samen met de delen over veehouderij, tuinbouw en zaadteelt, biedt dit boekwerk een overzicht van de agrarische geschiedenis in dit deel van West-Friesland.

Toonaangevend
Anno 2011 werken steeds minder mensen in de agrarische sector. Toch is West-Friesland een gebied dat behoort tot één van de modernste land- en tuinbouwregio's van Nederland. Sinds de Middeleeuwen is de West-Friese landbouw en veeteelt toonaangevend en steeds georiënteerd op klandizie buiten de Omringdijk. Het zou goed zijn die agrarische geschiedenis, die rijkdom van dit gebied, vast te leggen, dacht de commissie Geschiedschrijving van het Westfries Genootschap. Er werd besloten onderzoek te doen naar de ontwikkelingen in oostelijk West-Friesland over de periode 1880-1930. Een werkgroep dook in de archieven en vier auteurs gingen vervolgens aan het werk om de geschiedenis op een wetenschappelijke manier vast te leggen. Het eerste boek Bloembollen is van de hand van Maarten Timmer.