De Vijfde Beatles Boek van Paul Onkenhout & John Schoorl De Vijfde Beatles Boek van Paul Onkenhout & John Schoorl
De Vijfde Beatles Boek van Paul Onkenhout & John Schoorl
Samenvatting Weinig mensen weten dat Johan Cruijff een Vijfde Beatle was. George Best, Eric Idle, Billy Preston, Joey Ramone, Astrid Kirchherr, Hans Boskamp, Muhammad Ali, George Martin Pete...

Samenvatting

Weinig mensen weten dat Johan Cruijff een Vijfde Beatle was. George Best, Eric Idle, Billy Preston, Joey Ramone, Astrid Kirchherr, Hans Boskamp, Muhammad Ali, George Martin Pete Best waren ook allemaal Vijfde Beatles.
In De Vijfde Beatles portretteren Volkskrant-journalisten John Schoorl en Paul Onkenhout 64 mannen en vrouwen die onlosmakelijk verbonden zijn met John, Paul, George en Ringo. De een ging met de band de Amsterdamse wallen op (Maup Caransa), een ander was jarenlang hun manager (Brian Epstein), een derde rookte als eerste marihuana met ze (Bob Dylan).
De Vijfde Beatles is een alternatieve geschiedschrijving van The Beatles en de populaire cultuur na 1960. John & Paul leggen die geschiedenis op uiterst aanstekelijke wijze vast, vijftig jaar na het uiteenvallen van de band.

De pers over Terug naar Sportweg 8:
'Waarom was Onkenhout in zijn observaties nu eigenlijk zo goed te midden van al zijn soortgenoten? Volgens mij door de afstand die hij bewaarde tot zijn onderwerpen. (...) Als je daar de humor van Onkenhout aan toevoegt worden het heerlijke stukken.' AD
De pers over Buitenstaanders:
'Het zijn stuk voor stuk prachtige portretten. Schoorl is een meester in wat in technische termen heet: de vrije indirecte rede.' NRC Handelsblad