Veehouderij deel 2 van de Westfriese Historische Reeks
Veehouderij 'Veehouderij' is het tweede boek in de Westfriese Historische Reeks. In de halve eeuw 1880-1930 veranderde de veehouderij zo ingrijpend dat het aanzien van...

Veehouderij

'Veehouderij' is het tweede boek in de Westfriese Historische Reeks.

In de halve eeuw 1880-1930 veranderde de veehouderij zo ingrijpend dat het aanzien van West-Friesland in 1930 volkomen anders was dan in 1880. Eind 19de eeuw kreeg de wereldwijde agrarische crisis ook West-Friesland in zijn greep. Dit tweede deel van de Agrarische geschiedenis van Oostelijk West-Friesland vertelt het bewogen verhaal van een eeuwenoude voorname bedrijfstak in een turbulente periode.

De werkgroep ‘Agrarische Geschiedenis van Oostelijk West-Friesland’ van het Westfries Genootschap heeft sinds 1999 een groot aantal gegevens uit archiefmateriaal verzameld over boeren, bestuurders van landbouworganisaties, kaasfabrieken, koeien, schapen, varkens, gewassen en andere landbouwzaken in 29 West-Friese gemeenten in de periode 1880-1930.